Ugrás a tartalomra

Folytatódhat az Új Közlekedési Múzeum előkészítése

A Kormány döntése értelmében folytatódik az új Közlekedési Múzeum tervezése a kőbányai egykori Északi Járműjavító területén. A koronavírus-járvány az elmúlt néhány hónapban megkérdőjelezte a beruházás folytatásának lehetőségét, a döntés tehát fontos mérföldkő a Múzeum számára és megerősítette a Kormány elkötelezettségét Budapest fejlesztése, az új Közlekedési Múzeum létrehozása és a rozsdaövezetek megújítása iránt. A barnamezős, felhagyott vasúti területen kialakítandó új Közlekedési Múzeum várhatóan Magyarország leglátogatottabb családi intézménye lehet, de a Budapestre irányuló minőségi turizmus felfuttatásában is jelentős szerepet vállalhat. A tervezési munka jelentős részét Magyarországon végzik majd, így a beruházás folytatása a járvány utáni gazdaságélénkítésnek is része, célunk pedig a kivitelezés mihamarabbi megindításához szükséges tervek elkészítése.

Az új Közlekedési Múzeum terveinek elkészítésére tavaly nemzetközi tervpályázaton választottuk ki a világhírű New York-i Diller Scofidio+Renfro építészirodát és magyar partnerét, az Ybl-díjas Noll Tamás vezette M-Teampannon építészirodát. A győztes koncepció nyomán azonnal megkezdődött a tartalmi munka, ami most újabb fázisába jutott, miután megkaptuk a Kormánytól a szükséges támogatást minden, a kivitelezés megkezdéséhez szükséges építészeti terv, előkészítő munka elvégzésére, beleértve a terület közlekedési kapcsolatai és az új állandó kiállítás tervezését is.

A mostani döntésnek köszönhetően óriási lépést teszünk az új Közlekedési Múzeum megvalósulása felé, hisz megkaptuk a támogatást az új múzeum létrejöttéhez szükséges összes tervezési és előkészítési munka elvégzésére. A Kormány döntése most lehetőséget ad arra, hogy az elmúlt hónapokban összegyűlt hatalmas szakmai és építészeti anyag alapján folytassuk a munkát, az új múzeum és kiállítás tervezését. Ez a beruházás nem csak múzeumépítés, hanem átfogó városfejlesztés is, új zöldterületekkel, gyalogos kapcsolatokkal, tömegközlekedési fejlesztésekkel, melyek eredményeként óriási barnamezős területen teljesen új kulturális központ alakul majd ki Kőbányán, csatlakozva az Opera már elkészült gyönyörű új műhelyházához. A tervezési munka nem csak a múzeumépületre, hanem a környező parkra, szabadtéri és állandó kiállításra, vasúti megállóra, közúti kapcsolatokra, új nosztalgiavillamosok számára készülő végállomásra és a környező kisebb épületek felújítására is kiterjed.” – nyilatkozta Vitézy Dávid főigazgató.

A projekt célja a gyönyörű vasúti történelmi építmények megőrzése és a környék felélesztése egy világszínvonalú múzeum segítségével. A helyszín óriási méretei, egyedi térbeli szerveződése és lenyűgöző ipari műemlékei egyedülálló lehetőséget kínáltak arra, hogy hatással legyünk a város struktúrájára. Tervünkkel a történelmi helyszín szépségét akartuk kiemelni modern eszközökkel és kortárs építészeti gondolatokkal” - nyilatkozta Charles Renfro, a Diller Scofidio+Renfro építésziroda egyik vezetője.

Mi az az Északi Járműjavító és mi történik ott?

Az Új Közlekedési Múzeumnak otthont adó Északi Járműjavító területén 1867 és 2009 között az ország legjelentősebb vasúti járműjavító bázisa működött. Az üressé vált egykori üzem mintegy 150 éves ipari örökségi értékeit is figyelembe véve 2017 decemberében jelölte ki a Kormány a területet az Új Közlekedési Múzeum helyszínéül. Ezzel Kőbányán, az 1-es és 28-as villamosvonalak találkozásánál épül majd fel a múzeum, a MÁV korábbi Északi Járműjavítójának dízelmozdony-javító csarnokát felhasználva, annak átépítésével és bővítésével. Az elmúlt időszak felkészülése, a koncepciótervek formálása, a kiállításra szánt járművek gyűjtésének és restaurálásának megkezdése után most az engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése a projekt következő kiemelt feladata.

A mostani döntés eredményeként megindulhat a teljes körű generáltervezés, a kapcsolódó parkkal, közlekedési kapcsolatokkal, az új állandó és szabadtéri kiállítások tervezésével. A projekt a kiemelkedő barnamezős, ipari értékek és a világszínvonalú építészeti tervek összhangjával jön létre.

Kik a tervezők?

A 2019-ben nemzetközi tervpályázaton kiválasztott New York-i Diller Scofidio+Renfro iroda egyik legismertebb munkája a hajdani magasvasúti hálózat megújításával kialakított városi közpark, a New York-i High Line, amely a teljes környék rehabilitációjának elindítójává és világszerte ismert rozsdaövezet-megújítási mintaberuházássá vált. Ugyanakkor nevükhöz több múzeumi projekt is kötődik, így a Los Angeles-i The Broad kortárs művészeti múzeum tervezése, a New York-i Museum of Modern Art megújítása, vagy a bostoni Institute of Contemporary Art kialakítása. Az amerikai iroda a világ leginnovatívabb műhelyei közé tartozik, a helyi tudást pedig ugyancsak neves partnerük, Noll Tamás Ybl-díjas építész és csapata, az M-Teampannon biztosítja.

Milyen lesz az új Közlekedési Múzeum?

Az új múzeum a korábbinál kétszer nagyobb állandó kiállítással, egy  barnamezős terület átfogó - vasúti megállóhely fejlesztést is magába foglaló - rehabilitációjával, új közösségi tereivel és új minőségi zöldfelületeivel az egész városrész megújulásának katalizátora lehet. A területen a múzeum valamennyi funkciója helyet kap, így az új állandó, időszaki és szabadtéri kiállítások mellett több ezer műtárgynak biztosítunk helyet részben látogatható műtárgyraktárakban és itt kap helyet az Európa legnagyobbjai közé tartozó, közel negyedmillió kötetes közlekedési-műszaki szakkönyvtár a magyar tudósok hagyatékát és a magyar gyárak iratanyagát őrző archívummal, kutatószobákkal, konferenciatermekkel. A múzeum új restaurátorműhelyeket és országos kompetenciaközpontot is létesít a műszaki és közlekedési tárgyak, járművek felújítási, állományvédelmi munkájának háttérbázisaként. Mindezek tartósan biztosítják a szakmai, kiállítási és tudományos munka XXI. századi környezetben történő elvégzését. A beruházás a most kialakult helyzetben kiemelt turisztikai célú fejlesztésnek is számít, egy olyan új, nemzetközi színvonalú, családbarát desztináció jöhet létre, amely a környék további fejlődését is elősegíti.

A múzeum mintegy hetvenezres műtárgy-gyűjteményébe olyan egyedi értékek tartoznak, mint Európa egyik leggyorsabb, magyar gőzmozdonya, Kandó nagyhírű villanymozdonya, Budapest egyik első villamosa, a fiumei magyar tengerészet eredeti hajómodelljei, egykori Ford T-modellek, Csonka János első autói, magyar tudósok és alkotók hagyatékai, az Ikarus-buszgyártás öröksége és fontosabb járművei. Ezekkel együtt mintegy 3000 műtárgy kerül majd be az új kiállításba, összesen 619 jármű lesz megtekinthető az új múzeumkomplexumban.

A projekt segítségével nemcsak Európa egyik legrégebbi, 1899-ben alapított közlekedési múzeuma talál végleges otthonra ezen a területen, hanem a teljes városrészt érintő komplex fejlesztés valósul meg, amelynek keretében egyszerre születik új közlekedési csomópont és közösségi tér, a korábban elhanyagolt terület revitalizációjával új városközpont jöhet létre. A beruházás Európa egyik legnagyobb barnamezős fejlesztésének számít.

A múzeum megújításáról, az ipari örökségi helyszín jelentőségéről az alábbi Museum Café tanulmányt ajánljuk figyelmükbe:

http://muzeumcafe.hu/hu/uj-kozlekedesi-muzeum/

        

Új Közlekedési Múzeum - az ipari örökség megőrzése