A XII. kerületi Hegyvidéki Önkormányzat és a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum közös sajtótájékoztató keretében tájékoztat arról, hogy az eddig a Hegyvidék területén, a Zugligeti Libegő völgyállomása közelében álló két darab 1000-es villamos motorkocsit a Múzeum gyűjteményfejlesztési programja keretében az Északi Járműjavítóba szállítja május 16-án. Az 1043-as és az 1061-es pályaszámú 1000-es sorozatú villamos motorkocsikat a Kormány által támogatott, kiemelt gyűjteményfejlesztési program részeként veszi oltalma alá az intézmény.
A Múzeum történetének legnagyobb gyűjteményfejlesztési programját hajtja végre, amelynek keretében a közlekedéstörténet különleges tárgyait és járműveit menti meg az utókor számára. Az intézmény célja a jövőben a két jármű teljes restaurálása. Újjászületésüket követően a tervek szerint az Új Közlekedési Múzeumban is megtekinthetőek lesznek majd.
Az 1000-es sorozatú villamos motorkocsik a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság legnehezebb járművei voltak, melyeket 1911-ben szereztek be. A teljesen magyar gyártású villamosokból összesen 80 db készült a Kistarcsai Gép- és Vasútfelszerelési Gyár, illetve a Ganz üzemeiben. Az 1930-as, 1940-es évek fővárosi közlekedésének meghatározó járművei voltak, erős motorjaiknak köszönhetően Budapest legforgalmasabb villamosvonalain közlekedtek 73 éven keresztül.
A most megmentett járművek egykor a Budagyöngye és a Zugliget között közlekedő 58-as villamosjárat bejáratott típusai voltak. A két villamos eredetileg favázzal épült, majd 1958-59-ben acélvázasították őket. 1977-ben befejeződött a villamosvonal működése.
A gyűjteményfejlesztés során a múzeum az elmúlt években olyan járművekkel gazdagodott, mint egy eredeti, 1926-ban készült Ford T-modell, egy Skoda Octavia Super, egy Citroen DS vagy egy GAZ-12 ZIM. A Kormány támogatása lehetővé teszi a magyar járműgyártás és formatervezés több olyan darabjának megmentését is, amelyek a következő évek folyamán eltűnnek a hazai közlekedésből, így a jövő generációi már csak múzeumi körülmények között találkozhatnak velük.
A járművek május 16-án az Északi Járműjavítóban a Dízelcsarnokba, az UV villamosok mellé fognak kerülni, míg megkezdődik a restaurálásuk.
Fotó: MMKM - Szikora Zsombor