Ugrás a tartalomra

Hóeséssel búcsúzott a Hanság Élővilága kiállítástól a Közlekedési Múzeum C50-es típusú mozdonya!

Az ’50-es években a gazdasági vasutak modernizációjaként a Szállítóberendezések Gyára egy 50 lóerő teljesítményű mozdonyt tervezett. 1952-ben a gyár beszüntette a kisvasúti járművek készítését ezért– az akkor még csak a tervezőasztalon létező - mozdony gyártását a MÁV Északi Járműjavító Üzeme kezdte meg. A mozdony tervezői az Északi Járműjavítóban Helm Ödön, Szakács Gábor és Temesi Béla mérnökök voltak. A négy alaptípusban gyártott mozdonysorozatból 1952 és 1968 között közel 300 darab készült, a hagyományos járműjavítói profilba tartozó munkákkal párhuzamosan. Az elmúlt fél évszázad során a C50-es típus a hazai kisvasutak alaptípusává vált, sok helyen még ma is megtalálhatóak üzemelő példányai.

A Közlekedési Múzeum célja, hogy gyűjteménybővítésével párhuzamosan restaurálja a már gyűjteményében lévő műszaki emlékeket. Ennek keretében történt meg 2018 novemberében Budapestre szállítása az egykori Kapuvári Gazdasági Vasúton közlekedett, GV 3764-es pályaszámú, C50-es sorozatú, EDK-413-mas típusjelű dízelmozdonynak. A járművet 1955-ben gyártották és hazánk egyik első gazdasági vasútján annak 1978-as bezárásáig közlekedett, ezt követően Kapuvár-Öntésmajorban, a Hanság Élővilága Kiállításon került kiállításra. A Budapestre történő felszállítást követően megkezdődött a C50-es típus restaurálásának előkészítése. A tervek szerint a Múzeum kívül-belül korhűen helyreállított mozdonyát születésének egykori helyszínén, a volt Északi Járműjavító területén létrejövő új állandó kiállításban tekinthetik majd meg a látogatók.