Ugrás a tartalomra

Ikarus 438 a Közlekedési Múzeum gyűjteményében!

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum ismét egy különleges Ikarus busztípust mentett meg az utókor számára. A Múzeum gyűjteményének legújabb szerzeménye, az egyedi tervezésű Ikarus 438.K1 típusú autóbusz.

Az egyik utolsó faros és az egyik utolsó Ikarus 489 Polaris megmentése után a hazai autóbuszgyártás újabb fontos járműve került az intézményhez. 

Az Ikarus 438.K1 típusú autóbusz 1996-ban gördült le a gyártósorról, mindössze egy példány készült belőle. A különleges „öszvér” verzió célja az volt, hogy az Ikarus 280-as változat helyett a 400-as szériát vásárolják az orosz piacon. A 280-as modellnél jóval drágább és sokkal korszerűbb 438-as azért rendkívüli, mert a 280-as szerkezetét kapta, megjelenése viszont a 400-as típuscsaládot idézi. A típus nagyon hasonló a 435-öshöz, de magasabb padlószinttel rendelkezik és a tolócsuklós 435-össel szemben húzócsuklós kialakítású. Az eredetileg négyajtós jármű motorjának elhelyezkedése különbözik a korábbi változatoknál jellemző elrendezéstől, ami miatt az ajtók helye és szerkezete is eltér az alaptípusétól. Az oroszországi próbálkozás mérsékelt sikere miatt végül a Videoton munkásszállító járműveként üzemelt, ahonnan a 2000-es évek elején a VOLÁNBUSZ vásárolta meg – a társaságnál teljesített szolgálatot távolsági buszként.
A jármű egészen 2016 elejéig szállított utasokat, majd Ceglédre vontatták, hogy ott felújítsák, azonban a komoly szerkezeti problémák felderítése után erről lemondtak. Ezután a Múzeum a VOLÁNBUSZ Zrt.-vel sikeres együttműködésben mentette meg a járművet az utókor számára.