Idén ünnepli 70. születésnapját a Pannónia motorkerékpár! Ez alkalmából a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum 2024. október 19-én 14:00 és 17:00 óra között különleges alkalmat szervez a “Pannóniások” közösségének és persze minden kedves érdeklődőnek.
A Pannónia motorkerékpár története fontos része a magyar járműgyártásnak. Húsz éven át volt az egyik legnépszerűbb közlekedési eszköze hazánknak és a szocialista országoknak, nyugati exportja is jelentős volt, emellett a márka kiemelkedő sportsikereket is elkönyvelhetett. Azok köre, akik Pannónia motorkerékpárt birtokolnak, felújítanak és rendszeresen használnak a mai napig meghatározó.
A rendezvény - a Közlekedési Múzeum 125. évfordulója alkalmából - 125 forint/fő jegyáron látogatható, amely magába foglalja a “Mivel megyünk? Energiamix a közlekedésben” c. időszaki kiállítás megtekintését is.
14:15 - 15:15 | Film Premier
A Jubileum alkalmára a Múzeum a “Fekete piros csíkokkal - 70 éves a Pannónia motor” címmű filmmel kívánja megajándékozni a “Pannóniásokat”, valamint biztosítani, hogy a Pannónia márka múltja és jelene is megőrzése kerüljön.
15:15 – 16:00 | Kerekasztal-beszélgetés
A vetítést szakmai kerekasztal-beszélgetés követi. Résztvevők: Hidvégi János (MMKM főmuzeológus), Fóti Gyula (MGTSZ elnök), Maróti József (gyűjtő), Ocskay Zoltán (járműtörténész). Moderátor: Merczi Miklós (MMKM Muzeológia főosztályvezető).
14:00 - 17:00 | A Múzeum Pannóniái
A rendezvény keretében a Múzeum bemutatja a gyűjteményében álló Pannónia motorkerékpárokat, amelyeket a nagyközönség rendkívül ritkán láthat. Bemutatásra kerül:
- egy 1967-es oldalkocsi T5-ös, amelyen két vállalkozókedvű paksi fiatalember 2008-ban elmotorozott a Penkingi Olimiára - Ukrajnán, Oroszországon, Szibérián, Kazahsztánon, a Góbi sivatagon át - majd 24 000 km-es útjuk végén, sikerrel hazatértek Magyarországra.
- egy P11-es, amelyet hajdanán a legmodernebb motorszerkesztési elvek alapján tervezett a Kísérleti Osztály. A jármű egyediségét mutatja, hogy a motorblokkot egyetlen alumíniumtömbből, kizárólag forgácsolással alakították ki. Közúti forgalomban sosem vett rész, kizárolag versenyeken volt látható.
- egy P24-es, amelyből mindössze néhán páldány készült, habár a jármű szépnek és műszakilag jó kontrukciónak van ítélve.
- egy P12-es, amely a 1973. évi tavaszi Budapesti Nemzetközi Vásáron újdonságként szerepelt. Ennél a típusnál már megfigyelhető az úgy nevezett tipizálás: megváltoztatták a kerekek méretét, átterveztél a motort, a kilométer a kormánytartóra került, a fényezést élénk okkersárga színre változtatták.