SAJTÓKÖZLEMÉNY
Ütemesen halad a Közlekedési Múzeum gyűjteményfejlesztése
Kimagasló mértékben és minőségben bővül a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum gyűjteménye. A Kormány által támogatott nagyszabású értékmentő programnak köszönhetően számos jármű restaurálása zajlik és jelentős beszerzések vannak folyamatban. Legutóbb dr. Schneller Domonkos főigazgató az 1000-es sorozatú, 1061-es pályaszámú és UV3 típusú, 3414-es pályaszámú villamosok restaurálása kapcsán tartott sajtónyilvános szemlét. A Múzeum legújabb műtárgyai közé tartozik egy ritka Warszawa vágánygépkocsi, egy Pink Floyd különkiadású Volkswagen Golf III-as, egy Ikarus 405-ös és egy Ikarus 260 CNG-autóbusz.
A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum alapvető célkitűzései közé tartozik a magyar közlekedéstörténeti emlékek megőrzése, amely számos részfeladatra oszlik a műtárgyak felkutatásától, beszerzésétől, szállításától, állapotmegőrzésétől kezdve a megfelelő tárolásig, restaurálásig és kiállításig.
Többek között két ikonikus villamos restaurálása is folyamatban van. Az 1000-es sorozatú, 1061-es pályaszámú és az UV3 típusú, 3414-es pályaszámú villamos motorkocsik esetében végzett munkálatokat nemrégiben tekintette meg dr. Schneller Domonkos, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója. Az járművek vázszerkezetének bontása elkészült, jelenleg a szemcseszórást végzik a szakemberek. Hamarosan megkezdődik a kocsiszekrények külső burkolatának restaurálása és a tetőszerkezetek javítása. Ezután következik az utastér és a vezetőállások restaurálása.
A Múzeum jelenleg hat különleges autó restaurálását végzi: (1) egy 1902-es Oldsmobile, amely az első sorozatgyártásban készített gépjármű, és amelynek működését Galamb József - a Ford T-modell megalkotója - is adaptálta, (2) Jobbágy Károly kétszeres József Attila-díjas költő Adler Trumpf gépjárműve, amelyet a költő saját igényei szerint alakított és amelyről verset is írt, (3) Opel Olympia - az első önhordó járművek egy korai típusa, (4) Csonka János igen ritka egyhengeres személygépjárműve szintén az 1900-as évek elejéről, (5) egy BMW Isetta, az 1950-es évek népszerű “törpe autója”, (6) az egyetlen fennmaradt gépjármű Weiss Manfréd gyárából, amely feltehetően betegszállítóként szolgált.
A Múzeum Ikarus-flottája folyamatosan bővül és újul. Az Ikarus 280-as a világszerte ismert és használt városi-elővárosi csuklós autóbusz - esetében napokon belül megkezdődik a gyártáskori állapot rekonstruálása, az Ikarus 405-ös midibusz esetében szintén rövid időn belül megindulhat az utolsó üzemállapot restaurálása. A Múzeum jelenleg 20 darab Ikarus autóbuszt őriz az Ikarus örökségből, amelyek többségével a nagyközönség még idén találkozhat.
Két további gépjármű restaurálása is rövid időn belül megkezdődik: (1) a Csepel D-450 teherautó - amely jelenleg megtekinthető a “Mivel megyünk? Energiamix a közlekedésben” című kiállításon az Északi Járműjavítóban - restaurálása üzemképes állapotra, úgy, mint (2) a szintén restaurálásra váró MÁVAG LO 3500 tehergépjármű esetében is.
Fotók: Szikora Zsombor
Sajtókapcsolat: Kiss Veronika, sajto@kozlekedesimuzeum.hu