Bivaly a síneken – A legendás 424-es gőzmozdony / Budapest

Vasúttörténeti Park

A kiállítás 2024 július 14-én nyitott meg

1142 Budapest, Tatai út 95.

Főépület 1. emelet

 

További információ:  http://www.vasuttortenetipark.hu/

Facebook: Magyar Vasúttörténeti Park / Hungarian Railway Museum | Budapest | Facebook

A legendás gőzmozdony 100. születésnapjára készült dokumentumfilm: https://youtu.be/27jVkemYtAo

 

A Magyar Vasúttörténeti Park és a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum együttműködésének köszönhetően a 424-es gőzmozdony 100. születésnapjának alkalmából kiállítás nyílt.

 

A 424-es sorozatszámú gőzmozdony a magyar vasúti járműgyártás legsikeresebb és egyben legismertebb típusa, a vasút aranykorának szimbóluma. Kultikus jellegéből adódóan több becenéven is illették. A korszak híres, finn olimpiai bajnok hosszútávfutója, Paavo Nurmi után „Nurmiként”, illetve nagy munkabírása és színe miatt „Bivaly” néven emlegették. Joggal nevezték emellett a legmagyarabb mozdonynak is, hiszen magyar mérnök tervezte, magyar gyárban készült, és az exportot leszámítva magyar vonalakon közlekedett. A típus sikerét mutatja, hogy ezek a mozdonyok Magyarországon egészen 1984-ig futottak, sokáig párhuzamosan a dízel- és villamos üzemű társaikkal. Nosztalgiajárműként azonban még ma is találkozhatunk a „Bivallyal”. 1958-ig összesen 514 darabot gyártottak belőle a Magyar Királyi Állami Vasgyárakban és később a MÁVAG-ban, jelentős részüket háborús jóvátételként. A legelső 424-es 1924-ben készült el, így idén ünnepelhetjük e legendás mozdony centenáriumát! 

 

A Közlekedési Múzeum büszke tulajdonosa a legelső Bivalynak, a 424.001-es pályaszámú mozdonynak. A II. világháború után a 001-es Bivaly is Jugoszláviába került, selejtezése után pedig egy zágrábi fűtőházban volt kiállítva. A Közlekedési Múzeum 1997-ben szerezte meg, 1998-tól 2016-ig a városligeti épület előtt állt. A kiállításon több szekcióban, műtárgyakon, nagyméretű fotókon, infopaneleken, animációkon és kisfilmeken keresztül ismerkedhetnek meg a látogatók a gőzmozdony születésével, technikai jellemzőivel, működtetésével, valamint a 424-es mozdony köré épült kultusszal.